Oplev den nye

Ventetiden er forbi! Den nye Swift Sport står endelig klar hos Suzuki forhandlerne i Danmark. Til en skarp pris fra 224.990 kroner får du fuldblods køreglæde i en komplet re-designet racer med 140 turboheste, mange unikke og fede Sport løsninger samt alt i sikkerheds- og komfortudstyr. Og frem for alt beder den om at blive prøvekørt på en snoet landevej.

140 HK OG EN SKARP UNDERVOGN

Swift Sport Gul Vand 1200Px

Swift Sport drives frem af Suzukis 4-cylindrede 1,4 Boosterjet turbo-motor, der yder 140 hk og har et drejningsmoment på hele 230 Nm ved 2.500 – 3.500 omdr./min). Den er blevet 80 kg lettere end sin forgænger og har nu en køreklar vægt på kun 1.045 kg. Det kan derfor godt give lidt sommerfugle i racermaven, når du skyder den af fra 0 til 100 km/t på 8,1 sek. og rammer tophastigheden på 210 km/t. Den 6-trins sportsgearkasse sørger for hurtige gearskift, og der er godt med kræfter op gennem gearene, hvor motoren trækker jævnt hele vejen op. Køreoplevelsen ledsages af et diskret, men sportsligt vibrato fra de to afgangsrør.

Sport undervogn

Styretøjet og undervognen er med til at definere Swift Sport som klassens køreglade model. Swift Sport står selvfølgelig på Suzukis letvægts platform HEARTECT, og undervognen har fået den store tur med fx kraftigere krængningsstabilisatorer, brug af Monroe støddæmpere, optimerede for- og baghjulsophæng og et stærkere bremsesystem. Alt sammen for at sikre dig den bedste køreoplevelse.

Den nye Swift Sport er nærmest spækket med fede løsninger. Den er 5 cm længere end den almindelige Swift, hvilket skyldes den unikke og aggressive front, der også byder på en bred og dynamisk kølergrill samt en ny kofanger, der med skarpere linjer og cool carbon-look forbinder frontskørtet med sideskørt og hækskørt i et strømlinet fartudtryk. Og den lakerede tagspoiler, den dobbelte udstødning og de lækre 17" alufælge er med til at fuldende designet af en helt særlig Swift.

Sportskabine

Inden døre er der også disket op med flere unikke Sport løsninger. Du skal selvfølgelig sidde super godt og have fuld kontrol over bilen i de skarpeste sving. Derfor er der bucket sportssæder med ekstra støtte. Det lækre D-formede læderrat med piano-sorte detaljer og røde syninger ligger bare godt i hænderne. Sportstemaet i rødt går igen ved instrumentpanelet, midterkonsollen, dørsiderne, sæderne og gearmanchetten, mens sportspedalerne er udført i aluminium.

FEDE LØSNINGER

Swift Sport Instrumnetbord 1200Px

DEN ER HELT UDSTYRLIG

Swift Sport modellen byder sig til med en komplet udstyrsliste, der nærmest fremkalder misundelige blikke fra klassekammeraterne. Se blot listen med det vigtigste her:

Swift Sport kabinen

  • Nødbremsesystem med laser og kamera for både bil- og fodgængergenkendelse samt vognbaneassistent med force-back og slingreadvarsel.
  • Aktiv fartpilot der selv holder afstanden til den forankørende.
  • Full-LED lygteføring (nær-, fjern-, køre- og baglygter) med automatisk op- og nedblænding.
  • Nøglefri betjening med tryk-knap start.
  • Klimaanlæg.
  • Multimediecenter med 7” skærm, DAB+ radio, Bluetooth, bakkamera og navigation.
  • 17” alufælge, 4F infodisplay, multi-justerbart læderrat, sportssæder, el-spejle med varme og blink, sædevarme, tagspoiler, dobbelt udstødning, el-ruder for og bag, tågelygter for, front-, hæk- og sideskørter i carbon-look og meget mere.

Ned i detaljen

Under motorhjælmen ligger Suzukis 1.4 Boosterjet motor med 16V, DOHC, turbolader og intercooler. I Swift Sport har den gennemgået et par ændringer i forhold til den, der ligger i Vitara og S-Cross modellerne. Det maksimale moment er løftet fra 220 til 230 Nm, mens det topper højere oppe i omdrejningsfeltet ved 2.500 - 3.500 o/m. Dertil kommer fx, at motorstyringen er programmeret til at øge indsprøjtningstrykket til det maksimale niveau i en større del af motorens omdrejningsfelt.

Sammen med bilens lave vægt (den er 80 kg lettere end den tidligere Swift Sport), den præcise 6-trins gearkasse og udstødningen med de dobbelte afgangsrør (der giver mindre modstand på udstødningssiden) flyver Swift Sport nærmest ud af starthullerne, og motoren trækker jævnt og kraftfuldt hele vejen op. Sammenlignet med den tidligere Swift Sport 1.6 er den nye både hurtigere til 100 km/t og på toppen. Det skyldes blandt andet, at vægt/kraft forholdet med 4,2 kg pr. Nm er væsentligt bedre på den nye model. 

Suzuki Swift Sport Undervogn

Inde under huden

Rent teknisk står Sport modellen på samme Heartect platform som den almindelige Swift, men i forhold til den er der arbejdet med mange spændende løsninger.
Undervognen er bygget op med kraftigere krængningsstabilisatorer med teflonbøsninger, og støddæmperne er fra Monroe. Sammen med ændringer i både for- og baghulsophæng giver det bedre retningsstabilitet og mindre krængning i svingene.

Selvom Swift chassisset i forvejen er vridningsstabilt, har Suzuki tilføjet ekstra svejsepunkter ved bagdørs- og bagagerumsåbingen for at opnå et endnu bedre niveau. Desuden er:

  • Styretøjet blevet optimeret for en mere direkte føling med vejen.
  • Den 6-trins gearkasse blevet forstærket for at opnå kortere og mere præcise skift. Vandringen er nu ca 10% kortere end den tidligere model. Samtidig er koblingsfunktionen optimeret.
  • Bremsesystemet kraftigere dimensioneret og har skiver for og bag.
  • Alufælgene (17") produceret med "flow forming" teknik, hvor man opnår større styrke med mindre vægt.

Swift Sport specifikationer 

 Motor type                                        

  1,4 Boosterjet
  4 cylindre, 16 ventiler, DOHC, kædetræk,
  VVT system,direkte indsprøjtning og turbo
  med intercooler og wastegate                                                

 Boring x slaglængde, mm   73,0 x 82,0
 Kompressionsforhold   9,9:1
 HK (kW)   140 (103)/5.500
 Nm   230/2.500-3.500
 Præstationer  
 0-100 km/t, sek   8,1
 Tophastighed, km/t   210
 Økonomi  
 Km/l ved blandet kørsel (ny NEDC norm)      17,9
 CO2 gram/km (ny NEDC norm)   125
 Vægt og dæk  
 Hjul og dæk   195/45 R17
 Køreklar vægt, kg   1.045
 Totalvægt, kg   1.445
 Dimensioner  
 Længde/bredde/højde (mm)   3.890/1.735/1.495
 Akselafstand/sporvidde for og bag (mm)   2.450/1.510 og 1.515
 Frihøjde (mm)   120
 Venderadius (m)   5,1
 Tankkapacitet (l)   37
 Antal siddepladser   5
 Bagagerum, VDA   265
 Bagagerum, max liter (til loft)   947

 

 

Som Swift modelseriens topmodel er Swift Sport selvfølgelig udstyret ud over det sædvanlige. 

Swift Sport Interiour

Det vigtigste standardudstyr finder du her:

  • Automatisk nødbremse (kamera og laser) med bil- og fodgængergenkendelse
  • Vognbaneassistent med aktiv force-back (selvopretning)
  • Slingreadvarsel
  • Aktiv fartpilot (radar), der selv holder afstanden til de forankørende
  • Klimaanlæg (auto a/c)
  • Full-LED forlygter (køre, nær- og fjernlys)
  • Aut. op- og nedblænding af forlygterne
  • Nøglefri betjening og trykknap-start
  • Multimediecenter med DAB+ radio, Bluetooh, Apple CarPlay/Android Auto connectivity.
  • Bakkamera
  • Navigation i multimediecenter 
  • Foldbare sidespejle med varme og blinklys
  • 17" alu-fælge (sort/sølv)
  • Sport læderrat med røde syninger
  • Sport sæder med Swift Sport logo
  • Lakeret tagspoiler
  • Dobbelt Sport udstødning
  • Sport front
  • Front- , hæk- og sideskørter i carbon-look
  • Sportspedaler i aluminium
  • Røde detaljer på instrumentbord og dørsider
  • Gearmanchet i læder med røde syninger
  • Sædevarme foran
  • Sorte ruder bag
  • LED baglygter
  • Teleskopjustering af rattet
  • El-ruder for og bag
  • Hill Hold funktion
  • 4F informationsdisplay (4,2") 
  • 6 airbags, ESP/TCS, BAS, Isofix, TPMS og airbag cut-off i passagerside
  • Aut. start/stop system 

Swift Sport Udstyrsbil

Du kan selvfølgelig også tilføre din Swift Sport et personligt touch fra vores katalog af styling- og ekstraudstyr.
Her finder du fx fede fælge og mulighed for farvedekration af disse. Spejlcovere i forskellige farver, kromindækninger, tankdæksel i alu og flotte streamersæt. Eller hvad med lydpakker med subwoofer, hajfinneantenne eller logo-lys ved døråbningen.

Swift Sport automatisk nødbremseDen nye Suzuki Swift Sport er udviklet på en ny teknisk platform og med basis i Suzukis TECT koncept, der med en let og stærk konstruktion optimerer passagerernes sikkerhed. Sammen med de 6 airbags og selestrammersystemet på både for- og bagsædet har Swift modellen bevist sin høje strukturelle sikkerhed i Euro NCAPs kollisionstest (2017). 

Sport modellen har væsentlig mere sikkerhedsudstyr end den Swift model, der fik 4 flotte stjerner af NCAP. Her er nemlig både et kamera-, laser-, og radarbaseret sikkerhedssystem med automatisk nødbremse, slingreadvarsel, vognbaneassistent med aktiv force-back samt en aktiv fartpilot. Swift Sport modellen er ikke blevet testet af Euro NCAP, men denne ville have optjent point nok til et 5 stjernet niveau ved testen af Swift modellen i 2017.

Swift Sport sikkerhedsudstyret består blandt andet af:

  • Automatisk nødbremse med bil- og fodgængergenkendelse
  • Vognbaneassistent med force-back
  • Slingreadvarsel
  • Aktiv fartpilot, der aut. holder afstanden til den forankørende
  • 6 airbags
  • Airbag cut off i passagersiden
  • ESP/TCS system
  • ABS bremsesystem ned EBD
  • Selestrammere for og bag (yderste pladser)
  • Pedalsikkerhedssystem
  • ISOFIX beslag bag
  • Tågelygter for og bag
  • Full LED lygteføring

Introduktionsprisen på den nye Swift Sport er skarp. 224.990 kroner inkl. levering for en bil med al den teknik, fuldblods køreegenskaber og høje udstyrsniveau bliver svær at matche. Og selvom det er en kraftfuld køremaskine, er økonomien alligevel fornuftig.

 CO2 (g/km)
 iflg. ny NEDC 
 Km/l v. blandet
 kørsel (ny NEDC) 
 Energi- 
 klasse
 Halvårlig
 ejerafgift 
 Vejl. pris inkl. lev.   Evt. metallak 
125 17,9 A 890,- 224.990,- 5.000,-

*) Pris, ejerafgift og energiklasse forudsætter Folketingets endelige vedtagelse af lovforslag L237 (regulering af afgift)

Swiftsportteaser

Vi benytter cookies.

Hvis du klikker videre på suzuki.dk, accepterer du automatisk brugen af cookies. Læs mere.
OK