Alle nye biler bliver på et tidspunkt gamle. En udtjent bil udgør et miljøproblem, hvis den bliver efterladt i naturen. Omvendt er den en kilde til nye råstoffer, hvis den afleveres og behandles hos en miljøgodkendt autoophugger.Det er bilimportørernes ansvar, at du som bilejer omkostningsfrit kan få miljøbehandlet din udtjente person- eller varebil. Det er det i henhold til reglerne om producentansvar, som trådte i kraft den 1. januar 2007. Reglerne har baggrund i et EU-direktiv.

Refero aftalen

De Danske Bilimportører har indgået en rammeaftale med genindvindingsvirksomheden Stena Jern og Metal A/S om gratis tilbagetagelse af udtjente biler. På hjemmesiden www.refero.dk henvises til et netværk af miljøgodkendte autoophuggere og certificerede genbrugsvirksomheder, som gratis miljøbehandler udtjente person- og varebiler. Der kan også ringes til Refero Hotline på tlf. 70 21 34 40.

Langt de fleste bilejere vil samtidig kunne få udbetalt 1.750 kr. i skrotningsgodtgørelse. For bilejere, der ønsker at skrotte en bil, som er afmeldt i perioden 1. juli 2000 – 1. juli 2002, udgør skrotningsgodtgørelsen dog kun 1.500 kr.

Refero er et landsdækkende netværk af ophuggere, hvor alle bilejere kan aflevere deres bil til miljørigtig ophugning. Hvis bilejeren selv vælger at sørge for transport til afleveringsstedet/ophuggeren og selv vælger at sørge for at bilen bliver afmeldt, vil han kunne få udbetalt den fulde skrotningsgodtgørelse. Bilejeren kan også vælge at betale Refero et mindre beløb for at forestå papirarbejde m.v. i forbindelse med afmelding af bilen.

 

 

Den gratis tilbagetagelse af udtjente biler gælder kun komplette biler. Hvis man afleverer en udtjent bil, der ikke indeholder motor, gearkasse eller katalysator, skal man eventuelt betale for de manglende dele. Betalingen må maksimalt udgøre 300 kr. for en manglende motor, 100 kr. for en manglende gearkasse og 100 kr. for en manglende katalysator.

Hos Refero har man forpligtet sig til at genanvende og nyttiggøre mindst 85 procent af de biler, der modtages til ophugning. Og man stræber efter, at en endnu større del af bilerne udnyttes. Så vidt muligt afmonteres komponenter, så de kan genanvendes som reservedele. De øvrige dele af bilen – eksempelvis jern, bly, olie og bremsevæske - udvindes og omdannes til nye brugbare produkter. Dermed sikres, at udtjente biler genanvendes miljørigtigt som reservedele og nye råstoffer.

Suzuki er medlem af IDIS

Suzuki er medlem af IDIS gruppen, hvor data om demontering og skrotning på en lang række modeller er tilgængelige for alle i henhold til ELV-direktivet (Direktiv 2000/53/EC).

Relevante data for Suzuki bilerne kan søges på følgende link: www.IDIS2.com

Bil Skrot 2 1

Vi benytter cookies.

Hvis du klikker videre på suzuki.dk, accepterer du automatisk brugen af cookies. Læs mere.
OK