ALLGRIP TIL ETHVERT ØNSKE OG BEHOV

Suzuki inddeler sine 4WD-teknologier i Auto, Select og Pro. De opfylder forskellige krav og er samlet under fællesbetegnelsen AllGrip.

Gennem et halvt århundrede har Suzuki udviklet en lang række firehjulstrukne modeller med det formål at kunne opfylde forskellige brugeres ønsker og behov. I dag bærer alle nye, firehjulstrukne Suzukier emblemet AllGrip plus navnet på den 4WD teknologi, de er udstyret med. Det kan være Auto, Select eller Pro.

ALLGRIP AUTO - FULD AUTOMATIK
Hjertet i AllGrip Auto systemet er en såkaldt viskosekobling, der er anbragt lige foran det bagerste differentiale og det hele fungerer per automatik.

  • I daglig brug kører bilen med forhjulstræk, men hvis forhjulene mister vejgreb sendes der øjeblikkeligt kræfter ud til baghjulene for at stabilisere bilen og holde den på kursen.
  • Grip Control kan aktiveres ved lav hastighed og bruges ved igangsætning og kørsel på glatte underlag.
  • Hill Decent Control kan anvendes ved stejle nedkørsler. 

AllGrip Auto fås til Suzuki Ignis.


005

Ignis 450Pxc

Suzuki Allgrip Select Logo

Suzuki Allgrip Select Kontakt

S Cross Hero 0027 450Px

Suzuki Vitara Allgrip

ALLGRIP SELECT - ALSIDIGT OG AVANCERET
AllGrip Select, der fås til S-Cross og Vitara, har fire indstillinger: Auto, Sport, Snow og Lock.
Man vælger mellem indstillingerne på en drejeknap i centerkonsollen. Hele systemet er elektronisk styret, hvilket også indbefatter forbindelsen til baghjulene, hvor kontakten oprettes gennem en elektronisk styret kobling.

  • Auto: Her skiftes der automatisk fra forhjulstræk til firehjulstræk, når behovet opstår. Systemet kan også forudse situationer med dårligt vejgreb og koble baghjulene ind, før hjulspind opstår.
  • Sport: Her flyttes mere trækkraft ud til baghjulene, så en større del af forhjulenes greb i underlaget er til rådighed for styring. Derudover ændres motorstyringen for at optimere såvel drejningsmoment som accelerationskræfter.
  • Snow: Bruges ved kørsel på glat eller løst underlag. I tilfælde af hjulspind reduceres motorkraften, mens et eller flere spindende hjul nedbremses. ESP-systemet sætter desuden hurtigere ind, hvilket giver maksimal stabilitet og dermed kontrol til føreren.
  • Lock kan vælges sammen med Snow. Her er firehjulstrækket låst, hvilket sender drejningsmoment til baghjulene, mens ESP systemet optimerer fremkommeligheden ved at nedbremse spindende hjul.
  • Hill Decent Control er også en del AllGrip Select. Ved valg af Snow og Lock sørger systemet for en hastighed på max 10 km/t ned ad en skråning.

RÅ OG UFILTRERET FREMKOMMELIGHED
AllGrip Pro er - som navnet antyder - bygget til professionel offroad brug. Det består af en transfer- og reduktionsgearkasse samt elektroniske features, der sikrer den bedste fremkommelighed i terrænet.

  • Transfergearkassen gør det muligt manuelt at skifte mellem baghjuls- og firehjulstræk.
  • Med reduktionsgearkassen kan man skifte til lav gearing for mere trækkraft når nødvendigt.
  • LSD traction control anvender bremsesystemet til at nedbremse et spinnende hjul, så det modsatte hjul får mere vejgreb og bilen derved kan komme frem. Funktionen er stærkere når bilen er i 4L lavgear.
  • Hill Decent Control for bedre kontrol ved nedkørsel, og Hill Hold, der giver god kontrol ved opkørsel er også en del af AllGrip Pro.

AllGrip Pro systemet er standard på den nye Jimny, der lander i Danmark i løbet af foråret 2019.


Suzuki Allgrip Pro Logo

Suzuki Jimny Offroad

Vi benytter cookies.

Hvis du klikker videre på suzuki.dk, accepterer du automatisk brugen af cookies. Læs mere.
OK