En rendyrket offroader

Suzuki Jimny tog verden med storm, da den første gang så dagens lys i 1968. Og nu gør den det igen i en stærk og rå-charmerende nyfortolkning, som er ualmindeligt veludstyret til prisen. Perfekt til den professionelle, der arbejder i naturen eller til den private eventyrer. Med sine kompakte dimensioner, robuste konstruktion og avancerede 4WD-system klarer den udfordringerne i selv det mest krævende terræn. Kort sagt: Den nye Jimny er skabt til at køre sine egne veje.

Legenden lever

Suzuki Jimny For

 

Både ude og inde ligner offroad-legenden Jimny nærmest en million. Den strutter nemlig af selvtillid. Alt er gennemtænkt og designet, så den kan bruges som både professionelt arbejdsredskab og mobilt hobbyrum. Bagagerummet kan fx udvides til et regulært rum med helt plant gulv, mens alle knapper i instrumentbordet kan betjenes med handsker på.

Designet er både charmerende og udtryksfuldt, hvilket har medført, at Jimny længe inden sin introduktion fik opbygget en massiv fanskare blandt både motorjournalister og forventningsfulde bilkøbere. Og allerede nu går den sin sejrsgang over hele kloden.

Jimny er pakket med eventyrligt fedt udstyr og fås som standard med fx aut. nødbremse, aircondition, fartpilot, el-ruder, sædevarme, Bluetooth plus meget mere. Og prisen starter såmænd fra kun 229.990 kr.

Solid og holdbar
Hvor almindelige personbiler har selvbærende karrosseri og uafhængige hjulophæng, er Jimny-karrosseriet boltet fast på en solid chassisramme, og hjulakslerne er stive. Alle dens øvrige komponenter og hele dens design er på samme vis møntet på offroad-kørsel. Hvor SUV'en kan betragtes som en personbil, der også kan køre i lettere terræn, er Jimny en kompromisløs og rendyrket offroad-maskine.

Selve konstruktionen er bygget til at kunne holde til de store belastninger, bilen udsættes for, i det mest uvejsomme terræn. Ja, selv styretøjet med kuglekredsløb er valgt, fordi det er det bedste til terrænkørsel. De stive aksler, hjulophængene med 3 led, den gode frihøjde, de store indgangs- og udgangsvinker samt det avancerede AllGrip Pro 4WD system gør, at Jimny kan komme frem over alt. Og holde til det!

  

Suzuki Jimny Opbygning

Suzuki Jimny Chassisramme

Suzuki Allgrip Pro Logo

Jimny er udstyret med Suzukis AllGrip Pro 4WD system. Det er udviklet til dem, der har brug for mest mulig fremkommelighed. Systemet betjenes med en lille ekstra gearstang, der giver en direkte føling med skiftet.

Normalt kører Jimny med baghjulstræk, men du kan skifte til firehjulstræk ved kørsel på løst underlag. Og til de seriøse udfordringer kan du vælge reduktionsgearet, der giver endnu bedre kontrol med bilen ved offroad kørsel.

Desuden kan du indkoble 3 hjælpesystemer efter behov. Hill Hold, der hjælper ved igangsætning op ad en bakke og Hill Descent, der assisterer dig under stejle nedkørsler. Og når terænnet bliver ekstra krævende, kan du få glæde af LSD Traction Control, der anvender bremsesystemet til at nedbremse et spinnende hjul, så det modsatte hjul får mere vejgreb, og bilen derved kan komme frem. 

 

Suzuki Jimny Offroad


Suzuki Jimny Transfer Gearstang

 

Lækkert Jimny udstyr
Jimny er som standard udstyret med en omfattende sikkerhedspakke og Suzukis AllGrip Pro 4WD system. Men også på komfortsiden er der masser af lækkert udstyr i de to udstyrsvarianter Active og Adventure. Active opfylder alle krav til en effektiv arbejdsbil, mens Adventure med mere komfort og stilige detaljer appellerer til en bredere brug af bilen.

Suzuki Jimny Instrumentbord

Suzuki Jimny Kabine

Suzuki Jimny Adventure Klima

Suzuki Jimny Multi Medie

 

Active modellen har fx:

  • AllGrip Pro 4WD med reduktionsgear
  • Automatisk nødbremse med bil- og fodgængergenkendelse
  • Skiltegenkendelse, vognbaneassistent og slingreadvarsel
  • Aircondition (manuel)
  • DAB+ radio med cd
  • Bluetooth, håndfri via rattet
  • Fjernbetjent centrallås
  • El-ruder for
  • Fartpilot med hastighedsbegrænser
  • Aut. op- og nedblænding af forlygterne
  • Sædevarme foran
  • Tågelygter foran

Active modellen fås fra 229.990,- inkl. levering, men ekskl. evt. metallak.

Adventure modellen har desuden:

  • Automatisk aircondition (klimaanlæg)
  • LED forlygter med lygtespulere
  • Alu-fælge (inkl. reservehjulet)
  • Multimediesystem med 7" farveskærm, DAB+ radio og Apple CarPlay
  • Navigation
  • Læderrat
  • Varme i sidespejlene
  • Sorte ruder bag
  • Lakerede dørhåndtag og sidespejle (sorte)

Adventure modellen fås  fra 259.990,-  inkl. levering, men ekskl. evt. metallak.

Ned i detaljen

1,5-liters motor med 102 HK
Suzukis nye robuste 1,5 benzinmotor har 4-cylindre, 16V og VVT system. Den yder 102 HK og leverer et kraftfuldt moment i en stor del af sit arbejdsområde. Dermed får du smidige kræfter til effektiv offroadkørsel.

  • Motoren er med kædetrukne knastaksler for mindre vedligehold og større holdbarhed.
  • Remme og andre vitale dele er afskærmet for at beskytte dem fra jord og grus i terrænet.
  • I forhold til den tidligere motor er momentet øget med 10%, og motoren er blevet mere kompakt.  

Styretøjet er med kuglekredsløb, da denne type er bedst til offroadkørsel, fordi den bedre opsuger de hårde stød, som kommer fra forhjulene. Køregenskaberne er i det hele taget optimeret til offroad kørsel, men Jimny kan godt begå sig på asfalten. Man skal bare være klar over, at den opfører sig anderledes end almindelige SUV'er og personbiler - simpelthen fordi bilen primært er bygget til offroad kørsel. 
 

Jimny specifikationer 

Motor type                                1,5 DOHC 
   4 cylindre, 16 ventiler, kædetræk,  VVT system   
 Boring x slaglængde, mm   74,0 x 85,0
 Kompressionsforhold   10,0:1
 HK (kW)   102 (75)/6.000
 Nm   130/4.000
 Præstationer  
 Tophastighed, km/t   145
 Økonomi  
 Km/l ved blandet kørsel (ny WLTP norm)      12,7
 CO2 gram/km (ny WLTP norm)   178
 Energiklasse    B
 Vægt og dæk  
 Hjul og dæk   195/80 R15
 Køreklar vægt, kg   1.165
 Totalvægt, kg   1.435
 Max. anhængervægt, kg   1.300 (350 u. bremser)
 Dimensioner  
 Længde/bredde/højde (mm)   3.480 (3.645 m. res.hjul)/1.645/1.720
 Akselafstand/sporvidde for og bag (mm)   2.250/1.395 og 1.405
 Frihøjde (mm)   210
 Indgangsvinkel (grader)   37
 Rampevinkel (grader)   28
 Afgangsvinkel (grader)   49
 Venderadius (m)   4,9
 Tankkapacitet (l)   40
 Antal siddepladser   4
 Bagagerum, VDA   85
 Bagagerum, max liter (til loft)   830
 Opbygning  
 Chassis   Solid chassisramme
 Hjulophæng for og bag   Stive aksler og 3-leds ophæng med skruefjedre
 Bremser for   Disk
 Bremser bag   Tromler
 Styretøj   Kuglekredsløb
 4WD system   AllGrip Pro med reduktionsgear, LSD Traction
  kontrol, Hill Hold og Hill Decent
 Udvekslingsforhold  
 1. gear   4.425
 2. gear   2.304
 3. gear   1.674
 4. gear   1.190
 5. gear   1.000
 Bakgear   5.151
 Differentiale   4.090
 Transfergear, høj   1.000
 Transfergear, lav   2.002

 

 

Suzuki Jimny 11

Den første Jimny fra 1970 havde tilnavnet LJ10, hvor LJ står for Light Jeep. Med ordet "Jeep" demonstrerede Suzuki, at fremkommelighed var i fokus. Dette holder frem til i dag, hvor den nye Jimny også er bygget med en kompromisløs tilgang til offroad-kørsel.
En bils egenskaber i terrænet defineres i væsentlig grad af chassisrammen, hjulophængene, karrosseriets terrænvinkler og 4WD-systemet. Og her er Jimny så godt med, at den til fulde lever op til betegnelsen "ægte offroader". 

Solid chassisramme
Når bilen kører i ujævnt og uvejsomt terræn, skal hjulenes ophæng og affjedring være solidt forankret for bedre at kunne modstå belastningerne. Denne opgave klares af Jimnys chassisramme, hvor karrosseriet er boltet fast og samtidig tjener som solid forankring for undervognens komponenter. I den nye Jimny er chassisrammen forstærket med ekstra tværgående vanger for og bag samt en krydsvange nær midten.

Suzuki Jimny Chassisramme

Stive aksler
Både for og bag er der stive aksler, 3-ledsophæng og skruefjedre med lang vandring. Formålet med denne konstruktion er at modstå de store belastninger, som hjulene udsættes for i terrænet. Stive aksler har også den fordel, at hjulene påvirker hinanden på tværs. Hvis et hjul presses opad, vil hjulet i modsatte side presses nedad med bedre mulighed for at finde vejgreb i terrænets fordybninger.

Suzuki Jimny Undervogn

3 vigtige vinkler
Korte udhæng for og bag giver store indgangs- og afgangsvinkler, som definerer bilens evne til at møde skrænter og komme væk fra dem igen uden at få skader på kofangere eller undervogn. Og selvom den tidligere Jimny var ret så kapabel, er den nye model alligevel forbedret med 2 grader på indgangsvinklen (til 37 grader) og 3 grader på afgangsvinklen (til 49 grader). En kort akselafstand og god frihøjde spiller også en stor rolle. I den nye Jimny er frihøjden øget fra 200 til 210 mm, og det betyder større rampevinkel (nu 28 grader). 

Suzuki Jimny Vinkler Bil

4WD med reduktionsgear
Jimny er udstyret med Suzukis AllGrip Pro 4WD system. Det er udviklet til dem, der har brug for mest mulig kontrol og fremkommelighed. Systemet betjenes med en lille ekstra gearstang, der giver dig direkte føling med skiftet i transfer- og reduktionsgearkassen. 

  • I 2H indstillingen kører Jimny med baghjulstræk.
  • Du kan skifte til 4H (firehjulstræk) under kørsel på løst underlag med op til 100 km/t.
  • Reduktionsgearet (4L) kan indkobles, når bilen holder stille og bruges, når der virkelig er brug for ekstra fremkommelighed i terrænet. Her får du nemlig en lavere gearudveksling i alle gear, hvilket gør det muligt at besejre selv de vanskeligste stigninger.

Suzuki Jimny Allgrip 2

Foruden reduktionsgearet indeholder AllGrip Pro tre elektroniske hjælpesystemer: 

  • Hill Hold Control, der giver god kontrol ved igangsætning/kørsel op ad bakke.
  • Hill Descent Control, der assisterer dig under stejle nedkørsler ved automatisk at holde en konstant lav hastighed (10 km/t i 4H og 5 km/t i 4L)
  • LSD Traction Control, der anvender bremsesystemet til at nedbremse et spinnende hjul, så det modsatte hjul får mere vejgreb, og bilen derved kan komme frem. En stor hjælp, hvis underlaget er glat eller fedtet, eller terrænet er så ujævnt, at et hjul løftes fri og ikke har greb. 

Med til at tegne Jimnys færdigheder i terrænet hører også dens særlige styretøj, der er bygget op omkring et styrehus og en snekkespindel med kuglekredsløb. Denne type styretøj er ideel til offroadkørsel, fordi den bedre opsuger de hårde stød, som kommer fra forhjulene. Endelig hører det med i billedet, at Jimny ikke har mange kilo at slæbe på. Med en køreklar vægt på kun 1.165 kg synker den ikke så let ned i underlaget, og den kan derfor æde sig gennem hjulspor og muddergrøfter med samme lethed som langt større og dyrere offroadere.  

Suzuki Jimny 14Jimny fås i 2 udstyrsvarianter - Active og Adventure. Active modellen opfylder alle krav til en effektiv arbejdsbil, mens Adventure modellen er udstyret med mere komfortudstyr og stilige detaljer, der appellerer til en bredere brug af bilen.

 Active modellen er fx udstyret med:

  • Automatisk nødbremse (kamera og laser) med bil- og fodgængergenkendelse
  • Vognbaneassistent 
  • Slingreadvarsel
  • Skiltegenkendelse
  • 6 airbags
  • Isofix beslag
  • Airbag cut-off i passagersiden
  • Aircondition (manuel)
  • Fartpilot med hastighedsbegrænser 
  • Aut. op- og nedblænding af forlygterne
  • DAB+ radio med cd (ratbetjent)
  • Bluetooth, håndfri via rattet
  • Fjernbetjent centrallås
  • El-betjente sidespejle
  • Sædevarme foran
  • El-ruder for
  • Aut. nærlys
  • Tågelygter foran
  • Højdejusterbart rat
  • Sorte skærmkanter og sideskørter
  • Reservehjul på bagsmæk med cover
  • AllGrip Pro 4WD med reduktionsgear, Hill Hold, Hill Descent og LSD Traction Control 

 Adventure modellen har desuden:

  • Klimaanlæg (auto a/c)
  • Full-LED forlygter (nær- og fjernlys)
  • Multimediecenter med DAB+ radio, Bluetooh, Apple CarPlay/Android Auto connectivity (ej cd).
  • Navigation i multimediecenter 
  • Alu-fælge
  • Læderrat
  • Forlygtevaskere
  • Varme i sidespejle
  • Sorte ruder bag
  • Lakerede sidespejle (sorte)
  • Varme i sidespejle
  • Lakerede dørhåndtag
  • 12V udtag i bagagerum
  • Make-up spejle i solskærme
  • Opbevaringsrum med låg i bagagerum
  • Reservehjul i alu med cover på bagsmæk

 

Jimny Udstyrsbiler

Du kan tilføre din Jimny et personligt touch med tilkøb fra vores store udvalg af styling-, komfort- og praktisk ekstraudstyr.
Her finder du fx dørtrin og frontbøjle i rustrit stål, pyntepaneler (skidplates) til for, bag og side, beskyttelsesplader til differentialet for og bag, tagbæresystemer, anhængertræk og forskelligt outdoor udstyr. Gå på oplevelse i udstyrsbrochuren og få et godt tibud fra din forhandler. 

Suzuki Jimny Airbags

Det hele er standard i begge versioner
Jimny er som standard udstyret med en omfattende sikkerhedspakke i både Active og Adventure modellen. Nødbremsesystemet (Dual Sensor Brake Support) benytter sig af et kamera og en laser-sensor samt et kontrolsystem til at registrere objekter foran bilen inkl. deres form, afstanden hen til dem og deres hastighed. Ved at anvende både kamera og laser bliver systemet mere driftssikkert under flere vejrforhold, og samtidig kan det reagere på såvel biler som motorcykler og fodgængere. Nødbremsesystemet indeholder også vognbaneassistent, slingreadvarsel og skiltegenkendelse.

Med til sikkerheden hører desuden automatisk op- og nedblænding af forlygterne, hvilket også er standard. Desuden har Jimny 6 airbags og selestrammere på alle 4 siddepladser. Airbag'en i passagersiden kan afbrydes, og der er ISOFIX-beslag på bagsædet til barnestolen.

Jimny sikkerhedsudstyr:

  • Automatisk nødbremse med bil- og fodgængergenkendelse
  • Vognbaneassistent og slingreadvarsel
  • Skiltegenkendelse
  • 6 airbags
  • Airbag cut off i passagersiden
  • ESP/TCS system
  • ABS bremsesystem ned EBD
  • Selestrammere for og bag 
  • Pedalsikkerhedssystem
  • ISOFIX beslag til barnesæder bag
  • Tågelygter for og bag
  • Automatisk op- og nedblænding af forlygterne

I efteråret 2018 blev Jimny som den første "lille" bil testet efter de nye og meget skrappe krav hos EuroNCAP. Den fik tre af fem mulige stjerner, men opfyldte faktisk kravet til 4 stjerner i de 3 hovedkategorier voksenbeskyttelse, børnebeskyttelse og fodgængerbeskyttelse. Da NCAP ikke vurderede vognbaneassistenten til at være tydelig nok i sin respons, fik den ikke point nok til at opfylde 4-stjerne kravet i kategorien sikkerhedsassistance og derned få et samlet 4-stjernet resultat. Men det var tæt på!

Jimny fås i to forskellige udstyrsvarianter og til en pris, der starter ved 229.990 kroner.

  Model  Km/l v. blandet
 kørsel (ny WLTP) 
CO2 (g/km) 
 iflg. ny WLTP
 Energi- 
 klasse
 Halvårlig
 ejerafgift 
 Vejl. pris inkl. lev. 
Active 12,7 178 B 1.510,- 229.990,-
Adventure 12,7 178 B 1.510,- 259.990,-

 Priser inkl. levering, men ekskl. evt. specialfarve og metallak (5.000,-). Adventure modellen fås også i 2-farvet lakering med sort tag til en merpris på 8.000,-. CO2 og km/l er ved blandet kørsel iflg. den nye, mere restriktive og realistiske WLTP-norm.

Jimny Sammenknap 720Px

Vi benytter cookies.

Hvis du klikker videre på suzuki.dk, accepterer du automatisk brugen af cookies. Læs mere.
OK