Nyt kamerabaseret nødbremsesystem - DCBS

Med Ignis introduceres et nyt nødbremsesystem. Det benytter sig af 2 små kameraer (Dual Camera Brake Support) og et avanceret kontrolsystem til at registrere objekter foran bilen inkl. deres form, afstanden hen til dem og deres eventuelle hastighed.

Den helt store fordel ved at anvende kameraer er, at systemet også kan reagere på og stoppe for fodgængere, hvor det radarbaserede system i Baleno, Vitara og S-Cross kun reagerer på biler og andre store genstande. Til gengæld kan DCBS systemet ikke anvendes til en aktiv fartpilot. 

Nødbremsesystemet har 4 funktioner:

1. Føreren advares med en alarm og en lampe i instrumentpanelet, når en bil eller fodgænger registreres, og det vurderes at der er risiko for et sammenstød. 

2. Hvis risikoen for en kollision øges, bremser bilen selv let for at advare igen.

3. Når der trædes på bremsepedalen, er bremsetrykket bygget op, så der bremses hurtigere.

4. Og hvis en kollision ikke kan undgås bremser bilen selv ned for i bedste fald helt at forhindre kollisionen. Alternativt minimere skaderne.

Desuden indeholder DCBS også:

1. Vognbaneassistent, der ved hastigheder over 60 km/t registrerer, hvis bilen overskrider en vognbanelinje uden at blinklyset aktiveres. Sker det, får føreren en advarselslampe i instrumentpanelet samtidig med, at rattet vibrerer. 

2. Slingreadvarsel, der overvåger bilens opførsel mellem vognbanelinjerne. Hvis systemet vurderer, at bilen begynder at slingre, advares føreren af en alarm og advarselslampe. Fungerer ved hastigheder over 60 km/t, og når systemet har "lært", hvordan føreren kører.

Du kan se mere om funktionen af DCBS systemet i denne film:

5 stjerner hos Euro NCAP
Ignis gennemgik en såkaldt Dual Test med og uden sikkerhedspakke hos NCAP. Og resultatet blev offentliggjort i november 2016. 

Her fik Ignis modellen med sikkerhedspakken bestående af nødbremsesystem, vognbaneassistent og slingreadvarsel tildelt de maksimale 5 stjerner. Som den første model i deres "supermini" klasse, der har gennemgået en test ifølge den skærpede 2016 protokol!

 Ncap Logo 350Px

De 5 stjerner er gældende for Adventure modellen og for de Club og Active modeller, der bliver bestilt med sikkerhedspakken fra fabrikken. 

Ignis modeller uden pakken har fået 3 stjerner, og den eneste forskel mellem den 3 og 5 stjernede model er pakken med nødbremse og vognbaneassistent. Der er altså ikke tale om, at selve bilen opfører sig dårligere ved en kollisionstest hos Euro NCAP. Husk i øvrigt, at man ikke kan sammenligne resultater fra en test gennemført i 2016 med en model, der er testet tidligere. En 5 eller 4 stjernet model, testet tidligere, vil højst sandsynligt komme ud med 3 eller 4 stjerner i den opdaterede 2016 test.
 

424

Vi benytter cookies.

Hvis du klikker videre på suzuki.dk, accepterer du automatisk brugen af cookies. Læs mere.
OK